Fortællinger fra det vilde øst – Clemens Meyer

Posted on Posted in Ikke kategoriseret

IMAG3315I går havde tysk-interesserede københavnere muligheden for at opleve forfatteren Clemens Meyer fra Leipzig. I anledning af udgivelsen på dansk af hans nyeste roman “Muret inde” havde Politkens Boghal inviteret til en interview om romanen, der på tysk har titlen “Im Stein” og udkom i 2013. Interviewet virkede desværre lidt blodfattig, på trods af bogens saftige og kraftfulde sprog og emne, nemlig en fortælling om sex-arbejdere og prostitutionens institutionalisering i markedsøkonomien i Østtyskland. Måske var det, fordi interviewet af en eller anden mærkelig grund blev holdt på engelsk! Forfatteren, en sprogets mester på tysk, skulle udtrykke hans multifacetterede syn på emnet, som han efter eget udsagn havde forsket i i mere end 15 år, på sit begrænsede engelsk. Det virkede forkert og malplaceret, også set i lyset af de fleste fremmødte sikkert var kommet netop for at høre Clemens Meyer’s kraftfulde sprog uden begrænsende filter. Intervieweren fra Weekendavisen, som jo interviewede på et på ingen måde prangede engelsk, gjorde heller ikke noget for løfte diskussionen op dertil, hvor det kunne blive for alvor fangende og spændende.  Undertegnede samt ledsager var i hvert fald skuffede!

Ligesom in hans andre udgivelser “Als wir träumten” (2006; på dansk: “Dengang IMAG3314vi drømte”, 2009) og “Die Nacht, die Lichter” (2008; på dansk: “Natten, lysene, volden”, 20013) kredser Meyer om figurer i en større by i det gamle Østtyskland i 90erne. Han tager læseren med på strejftog igennem et land i transition, hvor DDR’s gamle regler og systemer er blevet ryddet af vejen og hvor de nye fællestyske systemer samtidig endnu ikke er i fuld vigør. Det er her, Meyers figurer udsættes for en “crash-kursus i systemskifte”. Det er her, i “Nachwendejahre”, en periode, et mellemspil, hvor reglerne laves om, hvor penge og magt bliver fordelt og hvor natten er voldsom, beskidt og flimrende. Hvor “Dengang vi drømte” i sin intensive beskrivelse af 90ernes ungdom i Østtyskland blev betegnet som “Monument einer Jugend” (Sten Nadolny), fortæller Clemens Meyer i “Muret inde” om sex-arbejdere og om prostitutionens organisering efter et markedsøkonomisk logik, netop i samme periode og samme sted i eks-DDR. Ugemagasinet Der Spiegel skrev i sin anmeldelse af bogen, at den er “en forførerisk, rystende og til sidst perfid orkesteret kor fra skyggeverden af en af de mest magtfulde brancher i Tyskland”. Og selvom boghallens arrangement i går ikke gjorde meget væsen af hvor stærk og vild en oplevelse læsning af “Muret inde” kan byde på, glæder jeg mig i hvert fald til at læse den!